makoikutyaiskola
makoikutyaiskola
Fejléc
Kedves Kutyások!
Jelenleg kutyaiskolánkon téli szünetet tartunk. Mindnkinek, jó pihenést kívánunk.
2024.02.24.-én kezdődnek a foglalkozások.

 

 
Érdemes tudnod róla!
 
Logó
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szeretet
Minden gazda neveli, tanítja kutyáját, de nem egyforma eredménnyel. A siker titka a hozzáértés!
 
Hirdetések
 
Fontos tudnivalók!

Gyepmester:

http://www.haziallat.hu/images/8105/43447.jpg

Tel:

06-30-458-3556 

makoikutyaiskola.gportal.hu/gindex.php

Állatvédő egyesület:

 

Tel:

06-30-850-2321

Állatorvos:

 

Tel:

06/62-213-204

Dr. Sebő Ottó

www.kisallatambulancia.com

 
Regisztráció segítség

Kedves Kutyás sporttárs!

 

Amennyiben nem kapsz e-mail címedre

visszaigazolást a regisztrációdról, kérlek

probáld meg úgy, hogy másik freemail,

citromail, gmail, címet adsz meg a regisztráció

során. Ha így sem sikerül, írj e-mailt :

makoikutyaiskola@gmail.com 

e-mail címre.

Köszönjük.

 
KLIKKER iformációk!

2014 tavaszán indul a tanfolyam!

 

 

Mi is az a KLIKKER?

 

Vannak, akik azt hiszik, hogy egy távirányító, olyan szerkezet, amivel megmondhatjuk az állatoknak, hogy mikor- mit tegyenek. Pedig erről szó sincs! A klikker egy tanítási segédeszköz és csak egy dologra való: arra, hogy könnyebbé tegye a kommunikációt köztünk és az alany között.

A klikker valójában legyőzi a különböző fajok közti kommunikációs szakadékot és képes egyértelművé tenni, hogy mit várunk a tanulótól.

Ez az oldal arra hivatott, hogy eloszlassa a tévhiteket, és megnyissa mindazokat a kapukat, amelyek a szófogadó kutya az agilityző degu, vagy a mosolygó gyermekhez vezetnek. Ez az oldal azért készült, hogy segítséget nyújtson mindazoknak, akik szeretnének könnyen, kényszer, büntetés és félelem nélkültanítani. Ehhez persze szükség van arra, hogy tisztában legyünk a tanulás és a tanítás alapjaival.
Készen állsz rá, hogy tudatosan megfigyeld saját magadat és a környezetedet? Készen állsz arra, hogy a tanítás idejére elfelejtsd a haragot, a dühöt és a büntetést? Készen állsz arra, hogy elfogadd, hogy ha nem tudsz előre lépni, az nem a tanuló hibája, hanem a tiéd? Készen állsz mindazokra a sikerekre, amelyek a jövőben érni fognak, ha nem a sikertelenségeken keseregsz, hanem  végiggondolod annak okait?
Készen? Akkor mi megtanítunk erre. Harag, kényszer és büntetés nélkül.
Ehhez csak pár dologra lesz szükséged: klikkerre, jutalomra, legalább egy tanulóra, napi pár percre, türelemre és arra, hogy képes légy a csúcson abbahagyni. És természetesen arra is, hogy átböngészd ezt az oldalt.

Mit ajánlunk?

A honlap elrendezésében külön veszi az elméletet (tanuljunk) és a gyakorlatot (tanítsunk). Ne ess abba a hibába, hogy a gyors haladás érdekében rögtön tanítani akarsz. Lehet, hogy a kezdeti sikerek Téged igazolnának, csakhogy az elmélet legalább részleges megértése nélkül későbbiekben nem leszel képes felismerni a saját hibáidat és ezáltal ahelyett, hogy teljesítményetek megugrana, vissza fog esni. Megpróbáljuk videókkal szemléltetni, hogy mi hogy csináljuk. Amennyiben már régi látogatónk vagy, hogy ne kelljen végignézned minden oldalt, az újdonságok között megtalálhatod a legfrissebb cikkeinket.
És mit ajánlunk még? Azt ajánljuk, hogy tedd szórakoztatóvá a tanítást. Nem csak az alany részére, hanem saját magadnak is. Taníts olyan dolgokat, amelyek merőben feleslegesek, de szórakoztatnak Téged.

Klikker-érzés:

- Gyere, játsszál velem - javasolta a kis herceg. - Olyan szomorú vagyok...
- Nem játszhatom veled - mondta a róka. - Nem vagyok megszelídítve.
- Ó, bocsánat! - mondta a kis herceg. Némi tűnődés után azonban hozzátette: - Mit jelent az,    hogy "megszelídíteni"?

- Olyasmi, amit nagyon is elfelejtettek - mondta a róka. - Azt jelenti: kapcsolatokat teremteni.
- Kapcsolatokat teremteni?
- Úgy bizony - mondta a róka. - Te pillanatnyilag nem vagy számomra más, mint egy ugyanolyan kisfiú, mint a többi száz- meg százezer. És szükségem sincs rád. Ahogyan neked sincs énrám. Számodra én is csak ugyanolyan róka vagyok, mint a többi száz- meg százezer. De ha megszelídítesz, szükségünk lesz egymásra. Egyetlen leszel számomra a világon. És én is egyetlen leszek a te számodra...

- Jó, jó, de hogyan? - kérdezte a kis herceg.
- Sok-sok türelem kell hozzá - felelte a róka. - Először leülsz szép, tisztes távolba tőlem, úgy, ott a fűben. Én majd a szemem sarkából nézlek, te pedig nem szólsz semmit. A beszéd csak félreértések forrása. De minden áldott nap egy kicsit közelebb ülhetsz...

Részletek a Kishercegből.

Szelidíts 
meg

 

 

 

Szerintünk.....

...egy jól nevelt kutya           

  • bárhol elengedhető
  • mindig behívható
  • nem verekszik
  • figyel a gazdájára
  • örömmel tanul
  • ismeri az alapvető feladatokat (ül, fekszik, marad, stb.)
  • bárhova elvihető, nem okoz galibát

...egy jó gazda

  • megdolgozik a tekintélyért és méltó vezetője kutyájának
  • tudatos, következetes, kiegyensúlyozott
  • megtanul "kutyául"
  • ha valami nem megy, nem a kutyát okolja, hanem magában keresi a megoldást
  • megfelelő  életmódot biztosít kutyájának
  • összeszedi a kutyapiszkot
  • példát mutat más gazdáknak
  • odafigyel környezetére, a nem-kutyásokra is

... egy jó kutyaiskola

  • elsődleges feladata a gazdik tanítása
  • nagy hangsúlyt fektet a kutyák szocializációjára, nem tartja pórázon a kutyákat a foglalkozások alatt
  • tanításnál motivációt, jutalmazást használ, és mellőzi a kényszert
  • kisebb csoportokba rendezi a kutyákat méretük, temperamentumuk, érzékenységük alapján
  • szervezett formában teszi elérhetővé a tudást, tanfolyami rendszerben, fix csoportokkal, segédanyagok kiadásával
  • kiképzői készségesek, segítőkészek

 

ALAPFOKÚ TANFOLYAM – MAKÓ 2011. OKTÓBER 28.- DECEMBER 10.

 

 

 

Tükör módszer szerinti, klikkeres, 7 hetes Alapfokú tanfolyam

 

Alapinformációk

Jelentkezési feltétel:                  A tanfolyam kezdetekor betöltött 7 hónapos kor.

Foglalkozások időpontja:                Pénteken 17:00-18:30 és szombaton 07:00-08:30

 

Helyszín:                                           Makói kutyaiskola területe, maros-part.

 

A tanfolyam díja:                      30.000 forint, mely tartalmazza a foglalkozásokat, az előadást, az átadott írásos anyagot és a záró vizsga díját.

Lehetőség van két részletben is fizetni, így az első részlet (20.000.- Ft) a tanfolyam kezdésekor fizetendő, míg a második (10.000.- Ft) a tanfolyam 3. hete után, amennyiben a gazda elégedett a szolgáltatással.

 

Jelentkezés:

+36/30-623-7060 telefonszámon, Dömötör Júlia oktatás szervezőnél, vagy Kiss László iskolavezetőnél, +36/20-257-9009.

Mi is ez az Alapfokú tanfolyam?

A 7 hetes alapfokú tanfolyamon a gazdik – a tanfolyamot vezető oktatók segítségével és szakmai irányításával – elsajátítják a megfelelő kiképzési technikákat, megtanítják kutyájuknak az alapvető feladatokat és megalapozzák a kutya engedelmességét.

Az elméleti foglalkozáson pedig betekintést nyerhetnek kutyájuk gondolkodásába, abba, hogy hogyan észleli ő a világot és egyéb fontos kinológiai ismeretekbe. Mindezek segítségével kialakíthatják a helyes kommunikációt kutyájukkal.

A tanfolyam célja, hogy a páros megszerezze az “alapfokú kézbentarthatósági vizsgát”, egyúttal a kutya engedelmes és szófogadó társává váljon gazdájának. (Agresszív és nagyon félénk kutyáknak a tanfolyam előtt külön személyre szabott szocializációs képzés szükséges.)

 

Tananyag:

  • szocializáció, beilleszkedés
  • klikker tréning alapismeretek
  • pórázon lábnál követés
  • ültetés
  • fektetés
  • rövid helyben maradás
  • behívás
  • kínált és talált élelem megtagadása
  • alapfokú engedelmesség

Amiben célszerű jönni,

  • “Játszós” ruhába, ami nem baj, ha piszkos lesz
  • Kényelmes, sportos cipőbe, ami szintén nem baj, ha koszolódik
  • Télen érdemes sí overálban jönni, ha esik, esőkabátot hozni

És amit célszerű hozni:

  • A tanfolyam első napjára a beiratkozáshoz és az utolsó napon, a záróvizsgán szükséges a kutya oltási könyve!
  • Nagyon finom jutalomfalatot a kutyának, lehetőleg ne kutyakekszet, inkább: virslit, párizsit, sajtot, sült csirkét, stb.
  • Jutalomfalat tartó övtáskát és NE zacskót!
  • Kényelmes, 1,2-1,5m  textilpórázt, nyakörvet
  • Kutya kaki gyűjtő zacskót (csak amíg eljutunk az iskoláig, ott lapáttal gyűjti össze a gazdi a kutyája ürülékét és teszi kukába)
  • Jó kedvet rossz idő esetén : )))

 

 

További információk:       www.makoikutyaiskola.gportal.hu

E-mail:                                  makoikutyaiskola@gmail.com

KLIKKERRŐL TÖBBET!

 

„Nem az a cél, hogy minden kutyát egységesen tökéletesre neveljünk, hanem hogy mi emberek tudatosan alakítsuk ki kapcsolatunkat kutyánkkal és értsük meg őt, hogy mi miért történik.”

A természetben élő embernek, a pásztornak, vagy az indiánnak nem kellett bajlódnia kutyájával. Nehéz elképzelni, hogy Winnetou kergeti a kutyáját a Mohás szikla körül, vagy az öreg Bandi bácsi ordítozik a terelőkutyájával, mert az nem jön vissza. Vajon, hogy lehetséges ez és mi változott azóta…?

A Tükörmódszer a Népszigeti Kutyaiskolán született, sok éves kutatás eredményeként. Nevét onnan kapta, hogy értékei alapján a kutya, mint egy tükör, megmutatja, hogy milyen gazdák is vagyunk, és miben kell még fejlődnünk. Csak ezeket a visszatükröződéseket fel kell, tudjuk ismerni.

Iskolánkon a Gödöllői kutyaiskola kiképzői tartják a tanfolyamokat.

A Tükörmódszer hármas tagolásával lépésről-lépésre egyszerűvé és átláthatóvá igyekszik tenni az ember és a kutya kapcsolatát. Három nagyobb részből áll:

1.) Viszonyunk rendezése ösztönkezelési technikák segítségével– ez a témakör leginkább az iskola saját kutatásain alapszik és fantasztikus eredményeket értünk el ezen a téren. Az ösztönkezelés segítségével megismerhetjük a kutya lényét, ösztönvilágát, megérthetjük, miből alakulnak ki együttélésünk problémái, és megtudhatjuk, hogyan kell, kezeljük azokat. Lényegében a gazdik megtanulják, hogyan alakítsák ki a kapcsolatukat a kutyával, hogyan lehet a kutya saját nyelvén lekommunikálni, hogy kinek hol a helye és hogy tudunk azzá a vezetővé válni, akit a kutya keres bennünk, akinek anno ősei átadták az irányítást.

2.) Tanítás – sokféle módszer létezik, a ma ismert leghatékonyabb a klikkerképzés, melyet iskolánk elsők között sajátított el Magyarországon és nagy szerepet vállalt a terjesztésében. Az iskola gondozásában jelent meg az első magyar nyelvű klikkeres könyv is. A klikkerképzés mellőz minden erőszakot és kényszert a tanítás során, és az ösztönkezeléssel remekül kiegészítik egymást. Így a közös munka élmény kutya és ember számára egyaránt, nagyban javítja a kutya-gazda kapcsolat minőségét, a két lény közötti kommunikációt, segítségével a kutya tanulási képessége oly mértékben megnő, hogy bármit megtaníthatunk kutyánknak, az átlagosnál nem nagyobb energia-befektetéssel.

3.) Életmód – arról szól, hogyan őrizhetjük meg kutyánk egészségét, miként biztosíthatunk neki kiegyensúlyozott, teljes életet. Ide tartozik az etetési és sétáltatási szokásoktól kezdve, a kutya foglalkoztatásáig minden. A városba kerülő, energiáktól duzzadó kutyák ma már többnyire nem látnak el hasznos feladatokat, „csak” társnak akarjuk őket. A bennük rejlő képességeket, ösztönöket, energiákat, nem tudják leadni, és azok belül keringve megbetegíthetik az állatot. Ezért van az, hogy ma kutyáink sokkal könnyebben betegszenek meg, mint régebben. A megoldás a megfelelő életmód biztosítása, ahol kutyánkat fizikailag, szellemileg és ösztöneit tekintve is megdolgoztatjuk, legyen ez egy nagy séta az erődben, úsztatás, valamilyen kutyás sport, vagy felkészülés egy vizsgára, versenyre, stb.

a jó gazda tudatos, következetes, és betartja a fokozatosság elvét.

Problémás viselkedések megoldása a Tükörmódszer jegyében

Az eddigiek alapján leszögezhetjük, hogy a kutya sose hibás. Bármit is csinál, oka van rá. Derítsük ki mi az, értsük meg a motivációt és felismerve saját felelősségünket, keressük meg a megoldást.

Sokszor a gazdi által problémásnak tartott viselkedés csak a felszín, a tünete az igaz gondnak, ami a mélyben gyökerezik. Abban biztosak lehetünk, hogy a probléma oka és megoldása a három témakör valamelyikében, vagy épp mindegyikében rejlik.

Például:

a.) Hívjuk a kutyát és nem jön.

Első kérdés, hogy a kutya érti-e a hívó vezényszót, tudja-e, hogy mit jelent, mit kell ilyenkor csinálnia (=tanítás)? Ha igen, akkor a gond ott van, hogy nem jól van felállítva a rangsor, nincs kellő tekintélyünk és nem tudjuk jól lereagálni a kutya engedetlenségét, tiszteletlenségét (=ösztönkezelés). Azt is figyelembe kell vegyük, hogy ha a kutya általánosságban nincs kellőképpen foglalkoztatva, elfárasztva és kevés az esemény az életében, akkor egy esetleges elszökésénél a szabadság minden percét ki fogja használni, és esze ágában sem lesz visszamenni (=életmód).

b.) A kutya felugrál ránk.

Vajon miért teszi? Örül nekünk, mert egész nap unatkozott, figyelmet akar magának kicsikarni. Hogy tudjuk róla lenevelni? Ha kellő tekintélyünk van és a megfelelő technikával ki tudjuk fejezni nemtetszésünket, akkor tiszteletben fogja tartani óhajunkat (=ösztönkezelés). Megtaníthatjuk neki, hogy ha leül, akkor foglalkozunk vele, viszont ha ugrál, akkor tudomást sem veszünk róla (=tanítás). Persze fontos a következetesség, mert ha időnként örülünk neki ilyenkor, vagy birkózunk vele, akkor ne számítsunk eredményre, csak egy összezavart kutyára. És bár a kutyát nem vihetjük el a munkahelyünkre, szakítsunk elég időt a sétára, játékra, hagyjunk neki otthon egy csontot és így kevésbé lesz besózva (=életmód).

c.) Nem jön ki más kutyákkal.

Az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy ez a kutya egyéniségének a része, pedig nem így van. Ideális esetben a kutya nem hozhatja meg azt a döntést, hogy a csapat kit támad meg és kit nem, ez a vezető szerepkörébe tartozó kérdés. Erre mondják, hogy a nyúl viszi a vadászpuskát. Bár az agresszió oka lehet dominancia és félelem is, a megoldás mindenképpen a rangsor helyes felállításában rejlik (=ösztönkezelés). Ha a kutyát kölyökkorában nem engedtük más kutyákkal játszani, kommunikálni, akkor nem is várhatjuk el, hogy problémamentesen ellegyen fajtársaival (=életmód).

d.) Rombol a lakásban.

Mi oka van erre? Lehet nem tudja, hogy rossz dolgot csinál. Ezt ki kell tudjuk fejezni úgy, hogy ő is megértse. Egyes kutyák stresszelnek egyedül, ami sokszor szintén rangsor problémára vezethető vissza, mert a kutya akar gondoskodni rólunk és ha egyedül bezárjuk, ezt nem tudja megtenni (=ösztönkezelés). Lehet, hogy nő a foga és muszáj rágnia valamit. Hagyjunk neki otthon olyan játékot, csontot, amit kedvére rágcsálhat és tanítsuk meg neki, hogy ez az övé, ezen csámcsoghat (=tanítás). És persze a legvalószínűbb, hogy egyszerűen túl sok az energiája és így próbálja meg leadni. Sétáljunk, játsszunk többet a kutyával, fárasszuk le jobban, hagyjuk hagy élje ki ösztöneit (=életmód).

Az operáns tanulásról és kiképzésről

 

 

 

 

Operáns kondicionálás. Ezzel a két szóval egyre gyakrabban találkozhatunk mostanság. Noha sokakban ijesztő, szinte túlzottan tudományoskodó benyomást kelt, mégis érdemes egy pillanatra megállnunk és elgondolkodnunk, mit is jelent valójában, honnan jött és van-e egyáltalán haszna számunkra, ha megértjük a működését? Miért kell, hogy azokat a módszereket – melyeket nap mint nap használunk a kutyák és más állatok tanítása, kiképzése során – mindenféle tudományos elméletekkel próbáljuk magyarázni?

Az embereket mindig is foglalkoztatta az ismeretlen megismerése és megértése. Ez az a mozgató erő, amely civilizációnkat az elmúlt évezredek során előre vitte és amely mára sem hagyott alább. A nagy felfedezések és felismerések azonban a legritkább esetben érkeztek váratlanul. Ezeket általában hosszú évek megfigyelései és tapasztalatai érlelték, míg egyszer csak valaki hirtelen összefoglalta a bennük felismert rendszert. Egy ilyen felismerés nagyon fontos hatással lehet, hiszen összeköthet olyan megfigyeléseket és tapasztalásokat, melyeket eddig egymástól függetlennek hittünk. Az apró részletek – melyek önmagukban sokszor igen bonyolultnak tűnnek – ezek segítségével állnak össze egyetlen nagy – és általában szinte nevetségesen egyszerű – egésszé. Az összefüggések ismeretében, utólag gyakran csak derűsen mosolygunk korábbi önmagunkon és hajdani „tudatlanságunkon”. Számos hasonló eset történt már az emberiséggel. Ki gondolta volna, hogy annak, hogy az elejtett tárgyak a földre esnek, bármiféle köze lehet ahhoz, hogy a bolygók milyen úton róják pályájukat? Mégis ez a felismerés – és az ennek kapcsán megfogalmazott igen egyszerű törvények – tettek minket képessé arra, hogy eljussunk ezekre az idegen világokra.

Ezen kis kitérő után a válasz talán ez lehet: Igen, érdemes egy kis időt szánnunk annak megértésére, hogy amit csinálunk az miért működik (ha működik egyáltalán), hisz ez olyan tudáshoz juttathat minket, amit jelenleg el sem tudunk képzelni. Sajnos azonban a tudományos szakirodalom igazán száraz és sokszor érthetetlen. A következőkben azon fontos fogalmak találhatók, melyek pontos ismerete fontos lehet a kiképzési módszerek – különösen a klikker kiképzés – megértésében.

 

Akkor kezdjük néhány „száraz” definícióval:

  • viselkedés: Bármely dolog amit a kutya tesz. (pl. ül, pórázon sétál, ugat, szagol stb.)
  • Kiképzés: Azon folyamat, mely során azt szeretnénk elérni, hogy a kutya – különféle jelekre – számunkra szükséges, hasznos viselkedéseket produkáljon, illetve nekünk nem tetsző viselkedéseket pedig egyáltalán ne produkáljon.
  • megerősítés: A kutya környezetében egy inger megjelenése vagy eltűnése, melyek hatására az ingert közvetlenül megelőző viselkedés jövőbeni gyakorisága NÖVEKSZIK.
  • büntetés: A kutya környezetében egy inger megjelenése vagy eltűnése, melyek hatására az ingert közvetlenül megelőző viselkedés jövőbeni gyakorisága CSÖKKEN.
  • Jutalom: Valami – a kutya számára kellemes – amit szeretne megszerezni vagy elérni.
  • Averzív inger: Valami – a kutya számára kellemetlen – amit el akar kerülni.

Fontos észrevennünk, hogy a fenti definíciók – különösen a büntetésé – jelentősen eltér a szó köznapi értelmétől. Mind a megerősítést mind a büntetést az definiálja, hogy a vele kapcsolódó cselekvés később sűrűbben, vagy ritkábban történik és nem az, hogy a kutya számára az kellemes vagy kellemetlen. Fordítva is igaz. A jutalom illetve averzív inger jelenléte nem feltétlenül jelenti, hogy a kutya bármilyen jövőbeni viselkedése változni fog.

Az operáns kondicionálás „öt” negyede

Mint az előzőekben láttuk, a viselkedés módosítására több lehetőségünk van, melyeket csoportosíthatunk egyrészt a szerint, hogy egy adott viselkedés előfordulását csökkentik-e (büntetés) vagy növelik (megerősítés), másrészt az alapján, hogy az adott viselkedés hatására egy inger megjelenik (+) vagy éppen eltűnik (-) az alany környezetéből. Ennek megfelelően négy kategóriát állíthatjuk fel:

  • pozitív megerősítés (+M): Ebben az esetben a cselekvés hatására a kutya környezetébe valami olyan dolog, inger kerül ami növeli a cselekvés későbbi előfordulását. Erre példa, ha a kutyának jutalomfalatot adunk, vagy eldobjuk a labdáját, ha leült, vagy ha egy kisgyereket megjutalmazunk, ha jó jegyeket hozott az iskolából, vagy jól viselkedett. (Megjegyezném, hogy a pozitív szó itt nem valamilyen morális értékre utal, hanem inkább, mint a matematikai hozzáadást kell tekinteni)
  • negatív megerősítés (-M): Ez esetben a cselekvés hatására a kutya környezetéből valami számára kellemetlen inger tűnik el melynek hatására az adott cselevés gyakorisága növekszik. Ha például a kutyát úgy tanítjuk feküdni, hogy a fejét a pórázzal lefelé kényszerítjük, akkor ha fekvő pozícióba kerül a kellemetlen feszítés megszűnik, ezzel megerősítve a fekvést mint cselekvést a jövőben. A pórázon vezetés hasonló elven működik: ha a kutya kitér, apró, számára kellemetlen rántásokkal próbáljuk a helyes pozícióba hozni, majd amikor visszatért láb mellé, a póráz rángatása abbamarad, megerősítve ezzel a láb mellett menetet mint viselkedést.
  • pozitív büntetés (+B): A cselekvés hatására a kutyát valami kellemetlenség éri, melynek hatására a jövőben e viselkedés kevésbé fog előfordulni. A láb mellől kiugró kutya pórázát megrántjuk, kellemetlen ingert okozva ezzel a kutyának, csökkentve ezzel a kiugrás későbbi valószínűségét.
  • negatív büntetés (-B): Ez esetben a cselekvés hatására, valami – kutya számára kívánatos – tűnik el, csökkentve ezzel a cselekvés későbbi előfordulását. Például, ha a kutya kéreget, vagy ugat míg az asztalnál esznek és mi kizárjuk ilyenkor a szobából, vagy ha a nyafogó kisgyerektől megvonjuk a fagylaltot.

Ehhez a négy csoporthoz még hozzávehetünk egy „ötödiket” ami igazából mindtől független, nevezetesen:

  • A viselkedés elhalása: Amennyiben egy adott viselkedés az alany számára nem vezet semmilyen – se kellemes, se kellemetlen – eredményre, gyakorisága csökkenni fog. Például ha egy jutalomfalat a kerítés túloldalára esik, a kutya megpróbál átnyúlni érte, aztán ha az nem vezet eredményre megpróbál mondjuk átugrani a kerítésen, de ha magas a kerítés ez sem működik így megpróbál ásni, de beleütközik a kerítés betonalapjába. Végül feladja a próbálkozást, mert nem éri meg a belefektetett energiát. Legközelebb hasonló esetben már sokkal hamarabb fel fogja adni a próbálkozást. Természetesen ez csak akkor működik, ha az adott cselekvés nem önmagában is megerősítő a kutya számára. Például egy csont rágcsálását hiába próbálnánk megvárni, hogy mikor múlik el magától, hiszen a kutya számára itt a rágás folyamata önmagában is megerősítő jellegű.

Ezen módszerek mindegyike akár önállóan, akár kombinálva is alkalmasak viselkedések kialakítására vagy eltüntetésére. Bizonyos kombinációk hatásosak, bizonyosak „humánusabbak”, mások pedig komoly stresszt okozhatnak az alanynak. Íme, néhány variáció például a pórázon követés tanítására:

  1. A kutya kitér a helyes pozícióból, mire egy jót rántunk rajta, büntetve ezzel a tőlünk való eltávolodást. (+B)
  2. A kutya kitér, mire apró rángatással büntetjük (+B) a kitérést, majd amikor visszakerült a helyes pozícióba abbahagyjuk a rángatás (-M), esetleg meg is jutalmazzuk dicsérettel vagy egy jutalomfalattal (+M).
  3. Ha a kutya a lábunk mellett van jutalmazzuk (+M), míg ha kitér egyszerűen figyelmen kivül hagyjuk (viselkedés elhalása), vagy egyszerűen megállunk a pórázzal mint egy fa és addig nem mozdulunk amíg a kutya helyes pozícióba nem kerül. Persze ez csak akkor működik, ha a környezet megfelelően ingerszegény és a gazda elhagyását nem erősíti meg. Pl. nincsenek más kutyák illetve érdekesebb ingerek,melyek felderítése kellemes élményt adna.
  4. Ha a kutya laza pórázon közlekedik, mi is folyamatosan mozgunk a célunk (és a kutya célja) felé, ami lehet pl. élelem vagy másik kutya stb (+M). Ha a kutya megfeszíti a pórázt, néhány lépést hátrálunk távolodva a végső céltól ezzel büntetve a póráz megfeszítését (-B).

Mint látható számos lehetőség és kombináció létezik és a különféle kiképzési irányzatok igazából abban különböznek, hogy melyik milyen arányokban alkalmazza a felsorolt módszereket. Természetesen észre kell vennünk, hogy ezen összetevők mindegyikének vannak mind előnyei, mind pedig hátrányai, mellyel szembe kell néznünk a kiképzés során. Fontos azt is látni, hogy sikeresen tanítani csak valamilyen megerősítés segítségével lehet, azaz kizárólag büntetés alkalmazásával nem lehet eredményt elérni, hiszen a büntetés – definíciójából adódóan – csak viselkedések megszüntetésére használható. Érdekes az is, hogy ahhoz, hogy negatív megerősítést tudjuk alkalmazni, azaz egy averzív ingert meg tudjunk szüntetni, valamiféleképpen azt először be is kell vezetni. Ez azt jelenti, hogy a negatív megerősítést (-M) (a póráz rángatás megszűnését) mindig megelőzi valamilyen pozitív büntetés (+B) (a póráz rángatása maga). Azaz ilyenkor mindig kell számolnunk a büntetés okozta káros hatásokkal. Az egyes módszerek előnyeiről és hátrányairól a későbbiekben még lesz szó, most azonban vizsgáljuk meg egy kicsit részletesebben mit tudunk a megerősítésekről és járjuk körül milyen lehetőségeink vannak ezek alkalmazására.

A megerősítés értéke és a jutalom viszonylagossága

Látható, hogy a megerősítés mennyire fontos alapeleme a kiképzésnek, ezért érdemes elgondolkodnunk, hogy mi is az valójában?

Az első és legfontosabb szabály, amit mindig érdemes észben tartanunk: Azt, hogy mi számít megerősítésnek, soha nem a kiképző, hanem mindig az alany határozza meg. Hiába gondoljuk, hogy bizonyos dolgoknak működniük kellene, ha az az alany számára mégsem annyira jó, vagy kívánatos a valóságban. Például, hiába döntjük el, hogy márpedig mi simogatással fogjuk jutalmazni a kutyát, ha a kutya számára az adott körülmények között ez nem jelent megerősítést. A másik érdekes tény, hogy az alany számára a megerősítés és a jutalom viszonylagos.

Ugyanaz a fizikai inger:

  • különféle élőlényekre fajtájuktól függően másként hathat. Az eső például a kacsák számára kellemes élmény, míg a macskáknak kifejezetten büntetés számba megy.
  • ugyanazon fajon belül az egyes egyedek között is jelentős különbségek lehetnek. Pl. bizonyos kutyák szívesen labdáznak, míg mások nagyon szeretnek enni.
  • ugyanazon egyed esetén is nagyban különbözhet az aktuális fizikai állapottól. Pl. egy jóllakott kutya már nem akar annyira enni, vagy egy elfáradt nem akar már annyira labdázni.
  • ugyanazon egyed, ugyanolyan fizikai állapotban is viselkedhet különbözően az adott ingerre, ha a külső fizikai környezet különböző. Pl. a lakás nyugalmában egy jutalomfalat komoly megerősítés lehet, ugyanakkor ugyanez a falat az utcán, amikor más kutyák játszanak a közelben már lehet, hogy semmit sem ér.

A hatékony kiképzés első kulcsa tehát az, hogy a kiképző nagyon jól ismerje az alanyt és annak igényeit, és a mindenkor alkalmazott megerősítéseket annak állapotához és a külső körülményekhez igazítsa. Másrészt az is fontos, hogy az érdeklődést a lehető leghosszabb időn át fenntartsuk, azaz nem szabad túlzásokba se esni. Olyan megerősítést érdemes mindig használni, amely az adott környezetben még éppen jól működik.

Elsődleges és másodlagos megerősítések

Mind a megerősítések, mind a büntetések – definíciójuknál fogva – akkor működnek, ha az alany a hatásukra valamely viselkedését módosítani tudja. Ez csak akkor lehet, ha fel tudja ismerni a viselkedés és a következmény közti kapcsolatot, vagyis a viselkedés és a következmény időben a lehető legközelebb van egymáshoz. Ideális esetben éppen akkor kellene jutalmazni, amikor az adott viselkedés megtörténik.

Felmerül azonban a kérdés, hogy hogyan lehet a jutalmazást ennyire pontosan időziteni, hiszen ha a kutya távolabb van tőlünk, vagy éppen nem felénk néz akkor nem tudunk neki még jutalomfalatot sem adni a kellő időben. Erre ad lehetőséget a kondicionált megerősítés.

  • elsődleges megerősítés (EM): Bármi, amit a kutya ösztönösen szeret vagy kellemesnek talál, és nem szükséges tanulás ahhoz, hogy ezen ingereket „értelmezze”. Ez lehet élelem, játék, szabadság, szex, szociális figyelem, fizikai kapcsolat stb.
  • Kondicionált megerősítés (KM): Valami – kezdetben semleges külső inger – amit megtanítunk a kutyának, hogy szeressen, az által, hogy valamilyen elsődleges megerősítéssel kötjük össze. Az összekötés klasszikus (pavlovi) kondicionálással történik egyszerűen olyan módon, hogy az elsődleges megerősítést mindig megelőzzük az adott ingerrel, míg végül a jel maga is hasonló értékűvé válik mint az elsődleges megerősítés maga.

Emberi viszonylatokban erre legjobb példa a pénz, amely önmagában egy egyszerű papírdarab, melynek nincs biológiai értéke, mégis az által, hogy megtanultuk, hogy nagy biztonsággal beváltható olyan dolgokra, melyek számunkra tényleg közvetlen értékkel bírnak (élelem, ruházat, fedél, szórakozás stb.), kondicionált megerősítéssé válik. Hajlandóak vagyunk pénzért dolgozni, sőt egyesek addig jutnak, hogy annyi pénzt „termelnek”, melynek ellenértékét egész életükben nem tudnák felélni (náluk a kondicionált megerősítés már erősebb, mint az elsődleges). Persze ehhez ténylegesen szükséges a „biztonságos beválthatóság”. Gondoljunk csak bele, hogy mi történik, ha a pénz nem váltható be biztonsággal: megindul a cserekereskedelem...

Kutyák esetében például az „okos kutya” vagy „jól van” is egy kondicionált megerősítés, hiszen kezdetben semmit nem jelentenek a kutyának, viszont mivel rendszeresen kötődtek valamilyen elsődleges megerősítéshez (jutalomfalat, simogatás stb.), ezért már önmagukban is „jutalommá” váltak. A klikker hangja szintén egy szándékosan és tudatosan kialakított másodlagos megerősítés, melyet a kiképzés során a helyes viselkedések megjelölésére használunk. A kondicionált megerősítés azért használható nagyon hatékonyan a tanításban, mivel sokkal gyorsabban el tudja juttatni a jutalmat/megerősítést az alanyhoz, mintha elsődleges megerősítéssel próbálkoznánk. A második kulcsfontosságú tapasztalat tehát, hogy:

Minél pontosabban tudjuk időzíteni a megerősítéseket, annál hatékonyabban, gyorsabban tudunk tanítani.

A tanulás hármas egysége

Vizsgáljuk most meg egy kicsit alaposabban, hogy mi is a kiképzés célja: Bizonyos jól meghatározott ingerekre (hang, test vagy kézjelek, illetve egyéb környezeti ingerek), az általunk kívánt cselekvésekkel válaszoljon a kutya, a lehetőségek szerint minél nagyobb megbízhatósággal. Ez roppant szárazon hangzik, kicsit hasonló mintha azt mondanám, hogy zongorázni úgy kell, hogy a megfelelő billentyűket a megfelelő időben ütjük le... Ha jobban belegondolunk, világos, hogy minden cselekvésnek van előzménye illetve következménye is. Az előzmény, a cselekvés, és a következmény egy olyan hármast alkot, melyek szorosan kötődnek és hatnak is egymásra. A következményekről (megerősítés illetve büntetés) már beszéltünk az előzőekben. Lássuk mit tudunk az előzményekről:

Az élőlényeket életük során folyamatosan különféle ingerek érik. Amennyiben egy viselkedést – mely megerősítést nyer – mindig megelőz egy adott inger vagy ingerek halmaza, a viselkedés ezen ingerhez kezd kötődni. Ez azt jelenti, hogy egyre gyakrabban és gyakrabban fog ismétlődni az adott inger jelenlétében, ugyanakkor ha, az inger hiányában a cselekvés nem vezet soha eredményre – azaz nem lesz megerősítve, az alany megtanulja, hogy ilyenkor felesleges próbálkozni. Végeredményben kialakul, hogy a szóban forgó inger megjelenése gyakorlatilag megindítja a cselekvést. Erre a legjobb példa talán, az asztalnál kunyeráló kutya viselkedése. Ha néhányszor sikerült egy-egy falatot kicsikarnia, már az evéshez készülődő család látványa is kiváltja belőle a viselkedést, ugyanakkor biztosak lehetünk benne, hogy napközben, ha senki nincs otthon, soha nem bámul bánatos szemmel az asztal mellett ülve.

A külső ingerek tehát – úgy is mondhatjuk – tippeket adnak a kutyának, hogy az adott pillanatban milyen viselkedés biztosítana számára kedvező következményt, azaz megerősítést. A kedvező következmény viszont – mint a korábbiakban láttuk – növeli a viselkedés gyakoriságát és annak a kiváltó ingerekkel való összefonódását.

A jó kiképzőnek tehát nem a kutya viselkedését kell az ellenőrzése alatt tartani, hanem a környezeti ingereket illetve a kutya viselkedésének következményei.

Az operáns kondicionálás és a klikker kiképzés

Bármilyen módszerrel is tanítjuk a kutyánkat, az eddig leírt szabályok valamelyikét biztosan felfedezhetjük a módszereinkben. Ezek szerint mindenki, aki kutyát képez, „operáns kiképzőnek” számít?

Nos, nem teljesen így áll a helyzet. Noha a kutyánk valóban „operáns tanuló”, ahhoz, hogy mi is „operáns kiképzőnek” számítsunk, nem elég a munkánk eredményét, illetve a kutya viselkedését egyszerűen ezen szabályokkal magyarázni. E szabályokat tudatosan és előre megfontoltan kell alkalmaznunk. Ez képessé tehet minket arra, hogy olyan problémákat is megoldjunk, melyekkel korábban nem találkoztunk, így gyakorlati tapasztalatunk sincs benne.

Miért fontos mindez a klikker kiképzéshez? A klikkerrel való tanításnál különösen lényeges, hogy ismerjük és jól alkalmazzuk a fenti szabályokat. Itt sajnos sokkal nehezebb előre megírt receptkönyvek alapján dolgozni vagy „jól bevált” módszereket előhúzni. Az elveket kell megértenünk és alkalmaznunk.

Mindezek után, hogyan definiáljuk a „klikkeres kiképzést”?

Olyan kiképzési módszer, mely a tanítás során pozitív megerősítést, a viselkedés spontán elhalását, kisebb mértékben negatív büntetést használ, valamint a helyes viselkedések megjelölésére kondicionált megerősítést alkalmaz.Az úgynevezett „hagyományos” képzési módoktól abban tér el, hogy nem alkalmaz negatív megerősítést vagy pozitív büntetést, míg a pusztán motivációs módszerektől (ha létezik egyáltalán ilyen) abban, hogy nem kizárólag elsődleges, hanem kondicionált megerősítést alkalmaz a viselkedések kialakítására. Érdemes még megjegyezni, hogy a klikker (mint eszköz) használata nem követelmény, hiszen a kondicionált megerősítés lehet bármilyen inger – valamint attól, hogy valaki „klikkert használ”, még nem minősül klikker kiképzőnek amennyiben negatív megerősítést vagy pozitív büntetést is alkalmaz kiképzés során.

 


 

 

Sokan, akik a klikker használata ellen vannak, azzal érvelnek, hogy a klikkerrel az a baj, hogy életünk végéig klikkerrel és kajával a zsebünkben kell élnünk. Pedig erről szó sincs. A klikker egy kiképzési segédeszköz, ami annyit jelent, hogy addig van szükségünk van rá, amíg a kutya megtanulja a kívánt viselkedést/viselkedéseket. Persze a legtöbb kutyás esetében ez egy végtelen ciklus, mert mindenki először azzal kezdi: jaj, csak azt szeretném, hogy Bocika ne húzzon. És ha megelégedne ennyivel, akkor itt le is tehetné a klikkert (a hogyanról fog szólni a cikk). De amikor gazdink megtanítja Bocikának, hogy ne húzzon, akkor eszébe jut, hogy: jó-jó, de annyira jó lenne, ha Bocika le tudna ülni, amikor azt mondom. És lőn. Élhetnének boldogan, de aztán eszébe jut, hogy de hát mi lenne, ha el is engedhetné a kutyát? És akkor megtanítja a behívást. Aztán otthon ebédnél Bocika kunyerál és a gazdi ölébe teszi a mancsát.. Gazdink elmosolyodik, előkapja a klikkert és ráerősít... Aztán valamelyik délután gazdink és kutyája látványosan unatkoznak, és ezért gazdink eszébe jut: "Hűű, mennyire jó volt az a kutya a téren, amelyik meghajolt a "Bravó"-ra... De hát ezt én is meg tudnám tanítani... Na gyere Bocika!" És Bocika farok csóválva rohan játszani klikkeres játékot. És elkezdődik az örök körforgás. Ha megvan az egyik viselkedés, akkor jön a másik. Mert a gazdi rájön, hogy ez egy jó játék. 

Igen ám, de ezentúl minden ülésre, odajövésre, bravóra klikkelnünk kell? Ugyan dehogy kell. De mégsem tehetjük azt úgy, hogy egyik pillanatról a másikra letesszük a klikkert, hiszen a tanulás alapja az, hogy ha csinálunk valamit és annak lesz egy általunk felismerhető, számunkra jó következménye (pl. kezünkbe nyomnak egy ötszázast), akkor azt a viselkedést gyakrabban fogjuk csinálni, viszont ha erre a viselkedésre rendszeresen valami rossz dolog történik velünk, akkor valószínűleg hamar le fogunk szokni a dologról. Vegyük például a klasszikus példát. Van egy tollunk, ami kifogyóban van. Írunk, egyszercsak nem ír. Megrázzuk, erre a toll ismét fog (tehát a viselkedés a toll rázása, a megerősítés pedig a tinta a papíron). Írunk, a toll ismét nem fog. Megrázzuk, nem történik semmi. Megrázzuk egy kicsit jobban, ismét ír. A tinta ismét megerősíti a rázást. Így végül egyes emberek elég sokáig képesek rázni a tollat, hogy írjon. De egyszer a toll végleg kifogy és nem jön több megerősítés. Egy darabig rázzuk, aztán kidobjuk (vagy újratöltjük). A kutyánál ugyanez tapasztalható. Ha egy viselkedésnek hirtelen semmilyen következménye nincs, akkor a viselkedés egy idő után elmúlik. Ezt nevezzük a viselkedés kialvásának. 

Tehát, ha úgy akarunk megerősíteni egy viselkedést, hogy az lehetőleg ne múljon el, akkor úgy kell csinálnunk, ahogy a Szerencsejáték Rt. is működik. Mindenki tudja, hogy ez a vállalat igencsak nyereséges. Ez viszont azt jelenti, hogy a játékosok együttesen veszteségesek. És a cég mégis működik. És milyen jól. Ennek az az oka, hogy néha-néha mégis bejön egy kis nyeremény. Sokszor semmi, néha kisebb nyeremény, és hallottunk már olyanról, aki sokat is nyert. :-)

A kutyánál hasonlóan működik. Ha megtanítunk egy viselkedést az ebzetnek és utána elkezdjük változó ütemben megerősíteni, akkor a viselkedést fenntarthatjuk, ugyanúgy, ahogy a Szerencsejáték Rt. fenntartja a mi próbálkozásainkat. Persze egy kutya esetében jobban járunk, ha lassan ritkítunk. Azaz eleinte minden viselkedést megerősítünk, aztán minden másodikat, aztán néha az elsőt, néha az ötödiket, néha a kilencediket, stb. 

Ily módon  nem válunk kiszámíthatóvá, azaz a kutya az első viselkedést ugyanolyan lelkesedéssel fogja elvégezni, ahogy a kilencediket, hiszen talán utána kap jutalmat. Ha lassan toljuk ki a jutalmazások ütemét, akkor rövid idő alatt eljuthatunk odáig, hogy csak minden századik viselkedést kell megjutalmaznunk.

Minthogy a viselkedés fenntartása során már egy megtanult viselkedést erősítünk meg, ezért nincs is feltétlen szükség a klikkerre magára, hiszen már nem kell pontosan időzítenünk.  Természetesen néha kell jutalmaznunk kell, de ennek módja már szabadon választott, használhatunk "klikkelő szót"- azaz klikkerként kondicionált szócskát, vagy rögtön elsődleges megerősítést, akár jutalomfalat, akár labda, akár játék, vagy szociális kontaktus képében. 

Viselkedéslánc

PDF

Nyomtatás

 

 

Hivatalosan a viselkedés lánc olyan viselkedések sorozata, amit egy darab jel vált ki. 
Ez azonban ennél bonyolultabb, hiszen ha nem jelezné valami, hogy mikor kezdődjék a következő viselkedés, akkor hogy is tudnánk eldönteni? Vegyük például egy egyszerű e-mail elolvasását. Ehhez olyan dolgokat kell tennünk, amelyek sorrendje egyáltalán nem lényegtelen. Először oda kell mennünk a számítógéphez, be kell kapcsolnunk, fel kell lépnünk az internetre (manapság ezt már a számítógép elintézi helyettünk), meg kell nyitnunk a levelező programot, majd magát az e-mailt. Azonban ha bármelyik lépés kimarad, vagy csak meg akarjuk keverni a sorrendet, akkor már nem jutunk el a célig.
Gondoljunk csak bele, hogy nekünk embereknek milyen viselkedéseink, rituáléink vannak. Sok ember mindig ugyanabban a sorrendben állítja le az autót, mások ugyanabban a sorrendben pakolnak le hazaérkezés után. És néha, ha egy-egy ilyen viselkedés kimarad a láncból, vagy valami félbeszakítja az elvégzésüket, akkor az egész sor felbomlik, nem tudjuk, hogy a sok kicsi dologból mi az, amit már megtettünk és mi az, amit nem. Pl. ha mindig ugyanúgy állítjuk le az autót, hogy kulcs elfordít, lámpa lekapcsol, kuplung be, sebesség, kuplung ki, kézifék, de menet közben megzavar minket valami, akkor előfordulhat, hogy újra végig kell lépkednünk a fokokat, vagy legalábbis el kell gondolkoznunk, hogy hol tartottunk.
Ezek alapján viszont elmondhatjuk, hogy a viselkedéslánc következő viselkedését az előző viselkedés elvégzése stimulálja.
A kutyák életében is vannak tanított, vagy csak tanult viselkedésláncok. Sok kutya ugyanazokat a viselkedéseket végzi a séta kezdetén, vagy éppen ellenkezőleg, amikor hazaérkezünk. Az én kutyám rendszerint először odajön, megszagol, aztán elmegy, fog  valamit a szájába (elvégre retriever), azt körbehurcolva jön simogattatni magát. Ez egy öntudatlan viselkedéslánc, de vannak jellemzően tanított viselkedésláncok. Az egyik ilyen az apport gyakorlat, hiszen a sok viselkedésből álló láncszemeket meghatározott sorrendben, 1 jelre kell elvégezni (hozd). Pedig a viselkedés maga abból áll, hogy a kutya elindul (hozd), odafut az apporthoz, felveszi, megfordul, visszafut a ga

 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2012.07.06. 09:21
2011.10.12. 11:24
2010.11.11. 18:40
2010.11.11. 13:05
2010.11.04. 15:25
Friss hozzászólások
 
Szem előtt
 
Villanások
 
mozgásban vagunk
 
Szavazás
Véleményed fontos számunkra
Milyennek tartod a kutyaiskolát?

Nagyon tutti
nen rossz
gyenge
nemtetszik
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
aktívan
 
Írd meg hogy javíthassunk rajta!

Ha szavazol!

 

 

kérlek írd meg, hogy miben

szeretnéd ha változna a kutyaiskola.

Ez számunkra nem kritika, hanem

Építő jellegű vélemény, amire fokozottan

szeretnénk figyelni.

 

    Köszönjük.

 

 
Érdekes infók

Megjelent legújabb könyv!

Klikk! - Ahogy a kutyák szeretnek tanulni (kezdőknek)

Írta: Vámosi-Nagy Nóra

A kutya tanítása a legjobb közös programok egyike, ha a megfelelő módszert választjuk hozzá. A klikkerképzéssel kutyánk szívesen tanul majd, hiszen motivációra, jutalmazásra épül és nem használ kényszert, vagy erőszakot. A közös feladatmegoldás mélyíti a kutya-gazda kapcsolatot és árnyaltabbá teszi a kommunikációt kutyánkkal. Fantasztikus kaland!

A könyv nagyon gyakorlatias, igyekszik az összes várható eseményre felkészíteni a gazdát, ami a tanítás során előfordulhat, ezzel elérhetővé tenni az otthoni, önálló munkát. Az alapvető feladatokon kívül néhány mókás trükk kivitelezését is megismerhetjük.

Kisállat-biztosítás

Négylábú családtagjaink egyaránt jelentik számunkra a szeretetet, hűséget, társaságot és védelmet.

Az Ön házi kedvence azonban ugyanúgy elkaphat betegségeket, és történhetnek vele balesetek, mint Önnel. Legyen szó fertőzésekről, balesetekről vagy szervi megbetegedésekről, az állatorvos segítségét bizonyára Ön is időről időre igénybe veszi, és ekkor a legutolsó dolog, amivel foglalkozni szeretne, a pénz. Kisállat-biztosítás csomagjainkkal azonban megfelelően gondoskodhat házi kedvencéről a kritikus helyzetekben.

Mielőtt megkötné a szerződést, feltétlenül tájékozódjon a biztosítási szabályzatban foglalt kötelezettségeiről, és a kizárásokról!

Kisállat-biztosítás? Segíthetünk?

Hívjon minket az (1) 476 66 26 telefonszámon (hétköznap érhető el)

 
Pikk-pakk
 
Tartalom

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre